Sidas arbete med utbildning

Att gå i skolan är en mänsklig rättighet och en grundsten i fattigdomsbekämpning, demokrati och jämlikhet. Det är också avgörande för ekonomisk utveckling. Sida arbetar för att alla barn i världen ska få gå i skolan och för att stärka utbildningssystemen i våra samarbetsländer, från grundskola till högre utbildning och livslångt lärande.

Varför bistånd till utbildning?

Färre flickor i skolan efter pandemin

1,5 miljarder elever och studenter i 190 länder har påverkats av skolstängningar i samband med pandemin.1 Över elva miljoner flickor riskerar att inte komma tillbaka till skolan efter pandemin. 2

Global lärandekris

Det pågår en global lärandekris som fördjupats av pandemin. Innan pandemin saknade runt 125 miljoner barn grundläggande kunskaper i att kunna räkna, läsa och skriva efter fyra års skolgång.3 

Många barn hindras från att gå i skolan

Fattigdom, konflikter, humanitära kriser, barnäktenskap och funktionsnedsättning hindrar 258 miljoner barn från att gå i skolan.5 Barnäktenskap och tonårsgraviditeter bidrar till att färre flickor än pojkar går klart grundskolan och fortsätter till gymnasiet.6

Exempel på vad Sida har bidragit till

Fler barn går i skolan

Fler barn går i skolan. Andelen barn i världen som börjar grundskolan har ökat snabbt och ligger idag på runt 90 procent. Fler flickor går i skolan i dag än någonsin och fler fortsätter att studera efter grundskolan.7

Gratis skolgång

Utbildningsreformer för gratis skolgång bidrar till att fler barn börjar skolan, men statliga medel till utbildning ökar inte i samma takt som behoven.

Tillgång till vatten och toaletter

Fler skolor än tidigare har i dag tillgång till vatten och toaletter, men i Afrika söder om Sahara saknar fortfarande en tredjedel av alla skolor toaletter och tillgång till rent vatten.8

Berättelser om biståndet

Satsning på förskola på Zanzibar ökar barnens chanser att lyckas

Sveriges stöd genom Sida till Zanzibar har gett förskolebarn ökad tillgång till utbildning av god kvalitet, särskilt barn med tuffa livsförhållanden. Grundläggande utbildning ökar chanserna för barn att lyckas i livet. 2023 var 87 procent av alla barn inskrivna i förskolan, jämfört med 15 procent 2006.

3 åriga Faizat räcker upp handen i klassrummet.

Sida arbete med utbildning

Utbildning har en central roll i den globala fattigdomsbekämpningen. Genom utbildning stärks människors tillgång till hälsa och ekonomisk trygghet. Utbildning är en mänsklig rättighet som skapar förutsättningar att bygga mer jämställda och demokratiska samhällen. Utbildning är också avgörande för att förebygga konflikter och minska risken för att ett land ska falla tillbaka i konflikt.

Sida bidrar till att stärka utbildningssystemen och undanröja de hinder som står i vägen för barns möjligheter att gå i skolan. Sidas stöd riktar sig till de mest sårbara barnen. Särskilt bidrar Sida till en jämställd och jämlik utbildning för barn med funktionsnedsättning och flickor. Flickors tillgång till utbildning är avgörande för minskad fattigdom och långsiktig hållbar utveckling.

Sida stödjer projekt som bidrar till att ge barn tillgång till avgiftsfria, trygga och säkra lärandemiljöer och utbildning av god kvalitet från grundskolan till gymnasiet.

En fungerande skola

Hälften av världens barn i grundskoleålder finns i dag i 50 konflikt- och krisdrabbade länder.9 Det innebär att barnen ofta hindras från att gå i skolan på grund av säkerhetsrisken. I konfliktområden och i låginkomstländer är skolorna ofta i dåligt skick, det råder brist på toaletter på skolområdet eller är långa avstånd till närmsta fungerande skola.

En annan orsak till att skolgången fungerar dåligt är att många länders skolsystem har brist på lärare och klassrum. Det leder ofta till att klasserna blir för stora. Det försvårar arbetet med att förbättra kvaliteten på undervisningen. Sida stödjer projekt som ska öka barns tillgång till en säker och fungerande skola där elever kan nå kunskapsmålen. Här är några exempel på projekt och program som Sida stödjer:

Skolgång för de mest sårbara barnen i Afghanistan

Sidas stöd i Afghanistan riktar sig till barnen som drabbats värst av konflikten. Barn med funktionsnedsättningar som aldrig börjat skolan och barn som har tvingats att avbryta sin skolgång. Situationen för flickor och kvinnor har försämrats kraftigt genom att rätten till utbildning, arbete och rörelsefrihet begränsats. Flickor har fråntagits rätten till utbildning på högstadie- och gymnasienivå och har i slutet av 2022 också förbjudits att studera på universitetet.10

Sida stödjer alternativa utbildningsmöjligheter genom civilsamhällesorganisationer, bland annat Rädda Barnen (RB), Norska flyktinghjälpen (NRC), Svenska Afghanistankommittén (SAK) och FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (Unesco).

Genom Rädda Barnen har 14000 barn från förskola till årskurs tre kunnat gå i skolan och 343 byskolor och förskolor har inrättats. Familjer och religiösa ledare är delaktiga i skolorna och har fått ökad förståelse för att utbildning är viktigt för både pojkar och flickor. Genom programmen har Sida även bidragit till att 400 lärare för döva och synskadade har kunnat vidareutbilda sig. Psykosocialt stöd i undervisningen ingår också.

Barn i kris- och konfliktdrabbade områden får utbildning

36.5 miljoner barn befinner sig på flykt runt om i världen.11 Hälften av alla dessa barn saknar tillgång till utbildning främst på gymnasienivå.12 Genom stöd till FN:s barnfond (Unicef) och Global Partnership for Education (GPE) verkar Sida för alla barns rätt att gå i skolan. Det har lett till att fler barn går i skolan i till exempel Syrien. 

En jämlik och avgiftsfri utbildning

Enligt FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur, Unesco är den främsta anledningen till att barn inte går i skolan diskriminering och fattigdom. Att flickor och kvinnor värderas lägre i samhället leder till att färre flickor än pojkar får gå i skolan. Satsningar på flickors utbildning är viktigt för att minska fattigdom. När flickor går i skolan minskar barnäktenskap, tonårsgraviditeter och könsrelaterat våld.  

Barn med funktionsnedsättningar som växer upp i sköra eller konfliktdrabbade samhällen saknar ofta möjlighet att delta i undervisning.

En avgiftsfri skola är avgörande för att ge fler barn tillgång till utbildning. Utbildning är en mänsklig rättighet och all grundskoleutbildning ska vara kostnadsfri, så att alla barn kan ta del av den. Sida stödjer bland annat projekt som möjliggör för fler flickor och barn med funktionsnedsättning att få en avgiftsfri grundutbildning på lika villkor. Här är några exempel på projekt och program som vi stödjer:

Utbildning - en ny chans för unga mödrar i Tanzania

Tonårsgraviditeter är vanliga i Tanzania. Fram till 2022 tvingades uppskattningsvis 6500 flickor att lämna skolan varje år på grund av att de blivit gravida.13 Genom påtryckningar från bland annat Sida, andra givare och civilsamhället har Tanzanias regering ändrat sina riktlinjer. Nu får unga mödrar fortsätta sin utbildning. Ändringarna har bidragit till ökad jämställdhet inom utbildningssystemet. Men det är fortfarande ett stort problem att unga mödrar lämnar skolan. 

Genom organisationen Karibu Tanzania Organisation (KTO) stödjer Sida unga gravida kvinnor och mammor att fullfölja sin utbildning. Organisationen har under 2022 breddat sin verksamhet från 41 till 54 folkhögskolor i ett program som riktar sig till flickor och unga kvinnor som hoppat av skolan. Programmet ger flickorna möjlighet att fortsätta sin utbildning, finna försörjning och återfå sin självkänsla.

Ökad kunskap förhindrar tidiga graviditeter och våld

Låg kunskap om tidiga graviditeter, könsrelaterat våld och barnäktenskap drabbar unga flickors skolgång i många länder. Genom FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (Unesco) och  programmet Our Rights, Our Lives, Our Future stödjer Sida arbetet för att fler utbildar sig inom sex- och samlevnad.

Om Our Rights, Our Lives, Our Future på Unescos webbplats

Fler flickor och pojkar i Sydsudan går i skolan

Drygt 70 procent av barnen i Sydsudan, de flesta flickor, går inte i skolan.14 Cirka 30 procent av skolorna är förstörda, stängda eller används för annan verksamhet på grund av konflikten eller på grund av översvämningar. 8 av 10 kvinnor kan inte läsa, skriva och räkna. Det är en av de högsta siffrorna i världen. Men sedan 2014 har antalet flickor som går i skolan ökat från 18 procent till 48 procent 2021.15

Med stöd från Sida arbetar Rädda Barnen för att pojkar och flickor i två regioner ska ha tillgång till säker och jämlik utbildning av god kvalitet. 13 000 flickor och pojkar har hittills fått tillgång till trygg utbildning. Antalet lärare har ökat och de har tillgång till kompetensutveckling. 

Rädda Barnens webbplats

Yrkesutbildning ger färdigheter i Sydsudan

Sida bidrar till yrkesutbildningar i Sydsudan genom FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (Unesco) program för yrkesutbildningar i Sydsudan. Programmet ger 15000 unga kvinnor och män möjlighet att gå yrkesutbildningar för att stärka deras förmåga till egen försörjning. Sidas stöd genom Rädda Barnen har bidragit till en trygg utbildning för närmare 13 000 flickor och pojkar. Sexualundervisning ingår i programmen. Sida bidrar också till ökad läs- och skrivkunnighet och tekniska färdigheter genom Oxfam. 

Motarbetar barnäktenskap

Varje år gifts 12 miljoner flickor bort innan de fyllt 18 år.16 Skolstängningarna under pandemin innebär att antalet barnäktenskap och ungdomsgraviditeter ökat. Sida stödjer Girls Not Brides – en global organisation som belyser barnäktenskap som ett hinder för flickors skolgång och betonar vikten av att flickor går i skolan.

Forskning visar att ju längre tid en flicka går i skolan, desto mindre är risken för barnäktenskap. Och gymnasieutbildning är mycket starkare skydd mot barnäktenskap än grundskoleutbildning. Sannolikheten att en flicka gifter sig innan hon fyller 18 år minskar (med sex procent) för varje ytterligare år hon går i gymnasiet.

Girls Not Brides webbplats

Omfattning och styrning av Sidas stöd

Omfattning och styrning av Sidas stöd

Sidas bistånd till utbildning uppgick 2022 till 696 miljoner kronor, som motsvarar ungefär 3 procent av det totala biståndet som Sida förmedlar. Sida har två prioriterade mål inom arbetet för utbildning:

  •       Välfungerande nationella utbildningssystem.
  •       Fullgjord avgiftsfri och likvärdig grundskole- och gymnasieutbildning för alla.

Strategi för Sveriges globala utvecklingssamarbete inom hållbar social utveckling (2018–2022) på regeringens webbplats (förlängd till 31 december 2023)

Uppdaterad: 17 april 2023

Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning