Många skolbarn står samlade på en grusplan utanför en skola.

Berättelser om biståndet

Satsning på förskola på Zanzibar ökar barnens chanser att lyckas

Sveriges stöd genom Sida till Zanzibar har gett förskolebarn ökad tillgång till utbildning av god kvalitet, särskilt barn med tuffa livsförhållanden. Grundläggande utbildning ökar chanserna för barn att lyckas i livet. 2023 var 87 procent av alla barn inskrivna i förskolan, jämfört med 15 procent 2006.

Siti Juma Nuhu med dottern Faizat

Foto: GPE/Translieu/Nainkwa

En vanlig dag på förskolan

Klockan är 6 på morgonen när 3-åriga Faizat, den yngsta i familjen, gör sig redo för skolan. Hon får hjälp med att tvätta sig, klä på sig och äta frukost. Hennes mamma Siti Juma Nuhu packar lunchlådan, ger henne en kram och följer henne med blicken när hon går den minutenlånga promenaden till förskolan, Kikaangoni TuTu-Center. Hon passerar sina grannars hem där hon går längs en smal stig omgiven av bananträd. Klasskamrater sluter upp längs vägen.

Innan eleverna går in i skolbyggnaden är det sångsamling på skolgården. Eleverna ställer sedan upp sig på led och turas om att gå in i sina klassrum, som är fyllda av färgglada affischer, böcker och leksaker.

Gör tidig inlärning tillgänglig för alla barn

Sverige genom Sida är en av många givare till TuTu-programmet, en förkortning för Tucheze Tujifunze ("lära genom lek"). Programmet utvecklades i samarbete med det globala partnerskapet för utbildning (Global Partnership for Education, GPE) för att nå barn i tuffa livsmiljöer och även för att minska den tid de spenderar på att resa till skolan.

Siti Juma Nuhu med dottern Faizat

Foto: GPE/Translieu/Nainkwa

Förskolan är viktig eftersom det är där Faizat får lära sig om skollivet, grunderna i att läsa och skriva och vara uppmärksam.

Siti Juma NuhuFaizats mamma

Programmet startade 2010 i ett samhällscenter, där utbildade mentorer undervisade förskolebarnen med hjälp av radioprogram. Det gick snabbare och krävde mindre resurser att dra igång undervisningen i TuTu-Centren än att starta förskoleklassrum i skolorna. På så vis fick fler barn möjlighet att gå i förskola.

3 åriga Faizat räcker upp handen i klassrummet.

Lekfull inlärning

Genom radioprogram introduceras ämnen som miljö, matematik och kiswahili på ett lekfullt sätt. Barnen lyssnar först och blir inspirerade genom till exempel kan vara en sång - innan läraren fortsätter att undervisa. Foto: GPE/Translieu/Feruzi

Utbildning i Tanzania och på Zanzibar

Bättre kunskaper i kiswahili, engelska och matematik

En utvärdering från 2009 visade att barn som deltog i TuTu-Centers hade bättre kunskaper i kiswahili, engelska och matematik än barn som inte deltog. Programmet följer Zanzibars läroplan för förskolan och innehåller även livskunskap, vilket har hjälpt barnen att lära sig saker som hur man umgås, samarbetar, turas om, räcker upp handen och hanterar konflikter.

Barnen lär sig genom att leka

Programmet innehåller många olika aktiviteter som dans, hopp, sång och andra metoder. Foto: GPE/Translieu/Feruzi

Förskoleundervisningen är den grund som hjälper ett barn att lyckas.

Fatuma Mode Ramadhandirektör på avdelningen för förskole- och grundskoleutbildning på ministeriet för utbildning och yrkesutbildning, Zanzibar

– Förskoleundervisningen är den grund som hjälper ett barn att lyckas. Barnen lär sig genom att leka, vänjer sig vid skolmiljön, utvecklar en relation till sin lärare och får en förståelse för vem och var de är innan de börjar i grundskolan, säger Fatuma Mode Ramadhan, direktör på avdelningen för förskole- och grundskoleutbildning på ministeriet för utbildning och yrkesutbildning, Zanzibar.

Globalt partnerskap för utbildning (GPE)

Från 2018 har GPE stöttat Zanzibar med i genomsnitt 30 miljoner svenska kronor per år. Sida är även bidragsförvaltare för GPE i Tanzania och Zanzibar, vilket innebär att vi har ansvaret för pengar och uppföljning.

Förutom stöd till förskolan samarbetar Sida nära utbildningsministerierna. En central fråga är att följa upp att pengar fördelas till utbildningssektorn i de nationella budgetarna. Förutom stöd till förskolan stödjer GPE även viktiga utbildningsreformer för att förbättra tillgången och kvaliteten på utbildning, särskilt i avlägsna områden med sämre ekonomi. Det handlar till exempel om att skolor med många elever och minst resurser ska få fler lärare, klassrum och läromedel.

Utbildning är en mänsklig rättighet

Att gå i skolan är en mänsklig rättighet och avgörande för att människor som lever i fattigdom ska kunna skapa sig ett bättre liv. Utbildning är en förutsättning för att bygga mer jämställda och demokratiska samhällen och är avgörande för ekonomisk utveckling. Genom utbildning stärks människors tillgång till hälsa och ekonomisk trygghet.

Sida arbetar för att alla barn i världen ska få gå i skolan och för att stärka utbildningssystemen i de länder där vi har utvecklingssamarbete, från grundskola till högre utbildning och livslångt lärande.

Under 2023 betalade Sida ut 575 miljoner kronor för stöd till utbildning vilket motsvarar ungefär 2 procent av Sidas totala bistånd.

Toppbild: Barn på morgonsamling innan lektionerna börjar på Maandalizi Kikaangoni TuTu-center i Kikaangoni, Zanzibar. Foto: GPE/Translieu/Nainkwa

Denna artikel har Sida - Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete skrivit i samarbete med Zanzibars ministerium för utbildning och yrkesutbildning

Uppdaterad: 20 augusti 2024

Sidansvarig: Sidas kommunikationsavdelning